Romanian Military History Forum - Part of Romanian Army in the Second World War Website



  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> IAR-80/81 production
Vincenzo
Posted: April 15, 2020 07:59 pm
Quote Post


Soldat
*

Group: Members
Posts: 3
Member No.: 2580
Joined: August 06, 2009



Hi
I've this information on the production of the IAR 80 family

80: 50 built in 2 blocks 20+30 , the main difference was in the engine the first block had the K14-III C36 and the 2nd the IV C32, the first fighter was delivered in April and the 2nd in December '40, the delivery to combat unit started in February '41, when the production was stopped and/or the delivery ended?

80A: 90 built in 4 blocks, 25+15+45+5, delivery to combat unit from the spring '41, they get 2 mg more of the 80, some source report that last block had 2 13.2 mg and 4 7.92 mg, Someone known when the deliver and or production was stopped?

80B: 60 built in 4 blocks, 20+11+19+10, with 2 13.2 and 4 7.92 mgs, production started in June '42, ended?

80C: 50 built in 2 blocks, 10+40, 20mm Ikaria gun take the place of 13.2mm mg, production from December '42 to April '43

81: 50 built in 3 blocks, 15+25+10, contemporary with 80A and 80B production, fighter bomber with 250kg rack under fuselage

81C: 150 ordered, a source report 38 built, Mg151/20 take the place of the Ikaria gun, production stopped at May or November '44.

Thanks to all want add info or corrections

I'm sorry for my English
PMEmail Poster
Top
Dénes
Posted: May 17, 2020 08:39 am
Quote Post


Admin
Group Icon

Group: Admin
Posts: 4365
Member No.: 4
Joined: June 17, 2003



It's more useful if you trace the aircraft by their serial numbers.
In total, 450 aircraft were built. That's a fact.

Gen. Dénes
PMEmail PosterUsers Website
Top
Victor
Posted: February 20, 2021 09:19 am
Quote Post


Admin
Group Icon

Group: Admin
Posts: 4349
Member No.: 3
Joined: February 11, 2003



See more details here:
IAR-80 page on worldwar2.ro
PMEmail PosterUsers Website
Top
_Vik
Posted: February 21, 2021 12:10 pm
Quote Post


Fruntas
*

Group: Members
Posts: 54
Member No.: 3266
Joined: February 24, 2012



Aircraft IAR-80 finded in Black see about Odessa.https://mil.in.ua/uk/blogs/ridkisnyj-rumunskyj-litak-chasiv-dsv-znajdeno-v-chornomu-mori/
PMEmail Poster
Top
Petre
Posted: February 21, 2021 05:02 pm
Quote Post


Locotenent colonel
*

Group: Members
Posts: 838
Member No.: 2434
Joined: March 24, 2009



QUOTE (_Vik @ February 21, 2021 03:10 pm)
Aircraft IAR-80 finded in Black see about Odessa.
https://mil.in.ua/uk/blogs/ridkisnyj-rumuns...-chornomu-mori/

Let's try a translation :

Andrei Kirianov. Cofondator al ONG "Cautam avioane în Ucraina", conducator grup cautare. Autor a doua carti.

Rare WW2 Romanian plane found în Black Sea
20 febr. 2021
Un avion de vânatoare românesc rar IAR80 a fost gasit în nov. 2020 ! La început a existat un grup de fotografii pe Facebook. A fost contactata persoana ... S-a dovedit ca ramasitele au fost gasite în mare, lânga Odessa, de catre scafandrul Evghen si camarazii. Locul caderii, la 500 m de mal, adâncime 13 m. Dupa 80 de ani pe fundul marii, avionul îsi dezvaluie secretele.
Printre resturi, o placa. O vedeam pentru prima oara, a trebuit sa cautam multe materiale pe Net si sa contactam colegii români. Se pare ca avioanele românesti IAR 80/81 au fost destul de bune, fiind modificate pentru diferite arme.
În ciuda apei reci, scafandrii au lucrat toata ziua pentru a ridica epava. Au consumat mai multe tuburi de oxigen, zeci de scufundari si, desigur, avem si rezultatul. Este pacat ca camera nu a fost folosita de la început. Au fost gasite fragmente ale motorului, o parte a sasiului, un cauciuc Dunlop, fragmente de agregate si bucati de duraluminiu. Pe fundul apei a ramas multe table de fuselaj, navigatia pe mare s-a închis, cautarea va continua la sfârsitul primaverii. Urmeaza contacte cu partea româna, nu avem date despre aviatia româneasca.
Ulterior l-am întâlnit pe Dan Melinte, un specialist din România, care cauta în mod activ informatii despre acest avion. Si în cele din urma s-a stabilit data si modelul aproximativ al aeronavei.
Au existat presupuneri cu privire la pilot, dar acestea nu au fost înca verificate, deci nu dezvaluim numele.
Un avion interesant, un vânator destul de bun, s-au construit 450 aparate. Prototipul a fost un PZL 24 polonez, dar cu motor propriu, 850-1000 HP. Mitraliere Browning, tunuri MG FF, bombe.
Avionul este din primele produse, 1938-39, cu pneuri originale Dunlop englezesti. Dupa 1940 Anglia a interzis livrarile în România, apoi a început productia locala. Au actionat în principal în zona Marii Negre si în Basarabia.
Aceasta varianta a fost fabricata 50 buc. Aceste prime numere nu au zburat deloc, unele au fost modificate, altele demontate. Prin urmare, descoperirea unui prim model este foarte îmbucuratoare.
Nu exista un exemplar functional în lume, exista doar doua modele statistice(?) modificate ulterior.
Acum 10 ani ramasitele unui avion de vânatoare similar au fost gasite undeva în vestul Crimeei, la 300 m de mal. Dar era deja modelul urmator, iar soarta a ce s-a gasit nu este cunoscuta.
De fapt, bucata de sasiu cu pneul poate fi unicat în lume ... desi valoric nu face mai nimic, ca exponat este unicat.
Numerele avioanelor din aceasta serie sunt 1-50, nu stim înca, colegii români mai cauta înca. Avionul a fost doborât în 1941, informatii despre pilot nu sunt înca. Cautarea se reia în primavara. Românii au planificat sa faca o scanare 3D a acestui sasiu pentru a face o copie la dimensiuni originale pentru un muzeu din Bucuresti. Sincer, românii au fost uimiti, au facut multe postari în grupurile lor, au conectat muzeul din Bucuresti. Au întrebat despre marime si au cerut fotografii din toate partile. Desigur, toate informatiile ce puteau fi date.
Camaradul Evghen a dat tot ce a gasit la Muzeul avioanelor pierite, sunt exponate cu adevarat demne, îi multumesc tare mult. Exista deja idei pentru a fi refacute, acum stau în apa, pentru a fi ferite de contactul cu aerul. Eticheta este deja în muzeul nostru.
Este îmbucurator faptul ca exista ?i oameni care au notiuni de istorie – epava n-a ajuns la fier vechi sau în colectia cuiva, ci va fi disponibila tuturor pentru examinare !

V-a placut materialul. Sustineti un proiect independent : o cafea – 30 grivne – ne va permite sa lucram pentru Dvs.!
Mobil 5168 7422 0031 9014
Fix 4441 1144 4179 6255
Ati vazut ceva inexact, sau doriti sa adaugati ceva ? Scrieti-ne la : info@mil.in.ua
Cautati-ne si pe : Facebook, Twitter, YouTube.
PMEmail Poster
Top
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

 






[ Script Execution time: 0.0270 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP Enabled ]