Romanian Military History Forum - Part of Romanian Army in the Second World War Website



  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Decima Flotiglia MAS at Sebastopol, Naval operations in Black Sea
Alexderome
Posted: July 09, 2010 07:28 pm
Quote Post


Soldat
*

Group: Members
Posts: 17
Member No.: 2822
Joined: June 09, 2010



During the siege of Sebastopol, a detachment of 4th Flottiglia MAS was sent in Crimea including some units of X-MAS,pocket submarines CB, 5 MTSM (Motoscafi Turismo Silurante Modificate or tourism motor torpedo-boat modificated) constituing colonna Commandante Moccagatta.
Leaving the harbour of La Spezia in Italy by train, the column reached Yalta via Verona, Wien, Rostov and Simferopol.
On 6th june 1942 occured the first actin in collaboration with German Sturm Boats againts a Russian naval revictualling convoy.
On 10th june, the MTSM attacked the Russian cruiser Tachkent.
On 29 th june, 5 MTSM with german Sturm Boats operated in south of Balaclava. On 5 july, they entered in Balaclava harbour while Romanian troops held the city.
The last bastion in possession of soviet forces the Gorki fort is stormed by a commando of 8 men landed by sea in 4 MTSM.
After some patrols in Black Sea and Azov sea, the Italian task force returned in Italy.
ALEX

This post has been edited by Alexderome on July 09, 2010 07:30 pm
PMEmail PosterUsers Website
Top
Alexderome
Posted: October 30, 2010 10:19 pm
Quote Post


Soldat
*

Group: Members
Posts: 17
Member No.: 2822
Joined: June 09, 2010



user posted image
Picture of a MAS sent in Black Sea by the Italian Royal Navy (Regia Marina)
Uploaded with ImageShack.us

The CB (task submarine) and the Motorboats arrived through Brenner, Budapest, Constanta by road.

user posted image

Uploaded with ImageShack.us
ALEX
PMEmail PosterUsers Website
Top
Petre
Posted: November 04, 2010 10:08 pm
Quote Post


Locotenent colonel
*

Group: Members
Posts: 894
Member No.: 2434
Joined: March 24, 2009



La Marina italiana (Regia Marina) mise insieme una flottiglia d’assalto, composta da
- una squadriglia sommergibili CB da 36 tonn su 6 unità;
- una squadriglia MAS da 20 tonn su 4(10) unità;
- una squadriglia siluranti MTSM su 5 unità;
- una squadriglia di barchini esplosivi MTM su 5 unità.
Le (3)4 squadriglie, ciascuna con un proprio comando, vennero raggruppate nella 101ma Squadra, sotto il comando del capitano di fregata Francesco Mimbelli.
La squadriglia MAS partì da Venezia il 22 aprile 1942 e per via stradale raggiungeva Vienna, da dove, per via fluviale, lungo il Danubio, l’unità raggiungeva Galatzi e qui, con propri mezzi, raggiungeva Costanza il 4 maggio 1942, diventandone la base logistica.
La squadriglia sommergibili CB partiva da La Spezia il 25 aprile 1942 e raggiungeva Costanza il 2 maggio 1942, percorrendo il tragitto interamente per ferrovia. 5 giugno arrivo base operativa Jalta CB 1 CB2 CB 3, 11 giugno arrivo base operativa Jalta CB4 CB5 CB6.
Mentre i motoscafi siluranti e i barchini esplosivi furono trasportati da autocarri della 101 squadriglia, costituita da 28 autocarri e denominata “Autocolonna Moccagatta”. Il 6 maggio la colonna, che raggiunge la Crimea per via ferrata, lascia La Spezia e, seguendo l’itinerario Verona-Vienna-Leopoli (Verona, Brenner, Viena, Cracovia, Tarnopol) giunge il 15 alla vecchia frontiera russa. Poi, passando per Dnepropetrovsk, il 19 giunge a Simferopol, ultima tappa del viaggio in ferrovia. Qui, sbarcata dal treno, la colonna passa alla strada. Il 21, forte di 40 automezzi, si porta a Yalta; Finalmente il 22 maggio arriva alla sua definitiva destinazione, Foros.

See also La marine italienne en Mer Noire

This post has been edited by Petre on November 05, 2010 04:36 am
PMEmail Poster
Top
0 User(s) are reading this topic (0 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

 






[ Script Execution time: 0.0230 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP Enabled ]