TACAM T-60
TACAM T-60
TACAM T-60 la parada din 10 mai 1943, in Bucuresti.
In urma campaniei din 1941, armata romana a realizat ca nu poseda arme anti-tanc eficiente impotriva tancurilor medii si grele sovietice. Intrucat nici armata germana nu era intr-o situatie mai buna si nu putea oferi Romaniei tancuri si tunuri anti-tanc, maresalul Antonescu a lansat ideea realizarii in tara a unui tanc similar ca performante cu tancul sovietic T-34. Din nefericire, industria romana nu putea face fata unui asemenea proiect. Insa la sfarsitul anului 1942 era disponibila o mare cantitate de armament de captura, incluzand 175 de tancuri si 154 piese de artilerie. Cu aceste resurse la dispozitie, locotenent-colonelul Constantin Ghiulai a primit sarcina de a realiza un tun anti-tanc autopropulsat. Pentru sasiu a fost ales tancul usor sovietic T-60, ca fiind accesibil industriei romanesti. Motorul tancului era GAZ 202, licenta a motorului Dodge-Derretto-Fargo FH2, pentru care existau suficiente piese de schimb in Romania si Germania. Ca armament principal a fost ales tunul de camp sovietic F-22, calibrul 76,2 mm, 38 de piese fiind disponibile intr-un depozit in Targoviste. Pentru scutul suprastructurii se foloseau placi de blindaj de 15 mm grosime, demontate de la tancuri BT-7. Noul vehicul a fost denumit Tun Anticar pe Afet Mobil T-60, prescurtat TACAM T-60. Dupa aprobarea proiectului, 23 tancuri T-60 in stare de functionare au fost trimise la Atelierele Leonida din Bucuresti. Pe 12 ianuarie 1943 prototipul a fost finalizat si alte 11 tancuri T-60 au fost trimise pentru conversie. La sfarsitul lunii iunie 143, primele 17 TACAM T-60 au fost distribuite centrului de instructie al trupelor mecanizate si Regimentului 1 care de lupta, pentru evaluare si antrenament. Celelalte 17 TACAM au fost asamblate pana la sfarsitul anului 1943. 16 TACAM T-60 au fost distribuite Regimentului 1 care de lupta, unde au format Compania 61 anti-tanc, iar 18 TACAM T-60 au fost distribuite Regimentului 2 care de lupta, unde au format Compania 62 anti-tanc. TACAM-urile au participat la operatiile militare din Basarabia si Moldova, din februarie pana in august 1944. Toate au fost confiscate de sovietici in octombrie 1944.

Specificatii tehnice
Echipaj3
Greutate9 t (complet incarcat)
Dimensiuni
Lungime totala5,51 m
Lungime sasiu4,24 m
Latime2,35 m
Inaltime1,75 m
Garda la sol0,33 m
Motor
TipGAZ 202, racire cu lichid
Cilindri6
Putere80 CP/3500 rpm
Carburant/rezervorbenzina, 2 x 140 litri
Performante
Viteza maxima pe sosea40 km/h
Viteza maxima pe teren20 km/h
Obstacole verticale0,5 m
Santuri1,3 m
Adancime vad0,6 m
Panta maxima32°
Autonomie pe sosea200 km
Autonomie pe teren150 km
Armament
Principal1 tun F-22 L/51 calibru 76,2 mm
Camp de tragere verticalde la -5° la +8°
Camp de tragere orizontal32°
Munitie44 proiectile
Secundar1 mitraliera ZB-53 calibru 7,92 mm
Blindaj
Blindaj15-25 mm

 Sus
Comentarii vizitatori Adauga comentariu
Nu sunt comentarii pentru acest articol